geriekeeverts.reismee.nl

Iquitos en Cusco

Hola amigos! Het werd echt hoog tijd voor een nieuwe blog.

Toen we afgelopen zaterdag in Iquitos aankwamen na een goede vlucht, werden we opgehaald door iemand die zendingswerk doet in Iquitos en omgeving. We overnachten namelijk in een soort zendingsbasis met allemaal zendelingen. Dat was wel erg fijn want zij hielpen ons met een tour boeken e.d. Zondag hadden we eerst een rustig dagje. We bekeken Iquitos een beetje. Het was wel wat minder mooi dan verwacht. Het is echt weer een stad. Ook zijn we met de mensen naar de kerk geweest. Het is toch mooi dat je elke keer zo hartelijk ontvangen wordt.

Op maandag ontmoeten we de gids voor de twee dagen van onze tour. Na een boottocht kwamen we aan bij onze slaapplekken. Het is een soort mini-hotelletje van hout en muskietennetten gemaakt. Daar werd voor ons het middageten geserveerd. Het was heerlijk. We namen daarna een boot naar het apeneiland. Maar behalve apen waren er ook papegaaien, een tucan en een slang. Het was echt leuk om die beestjes allemaal vast te houden. We waren echt een soort klimrek voor de apen. Ze sprongen van de grasdaken op je als je het even niet door had en slingerden met hun staarten aan je arm. Het was echt super gaaf! Die papegaai vond het leuk om vanaf mijn hand naar mijn hoofd te lopen. Die pootjes voelden echt zo apart :)

Op de terugweg stapten we uit om een wandeling in de jungle te maken. Het leukste was wel Tarzan spelen. Het was lachen om aan zo'n touw heen en weer te zwiepen.

De volgende ochtend stonden we om 5:30 klaar om piranha’s te vissen. Dat was nog wel een hele opgave. Die vissen zijn zo ontzettend snel en hebben zo een manier om wel het vlees van het haakje te eten, maar het haakje zelf amper aan te raken. Toch had ik op een gegeven moment zo'n vis aan mijn haakje. Nu moest ik hem er natuurlijk ook af halen. Aangezien die beestjes flink kunnen bijten zat ik wel even te kijken hoe ik dat aan zou pakken. De onderkant van een piranha is erg scherp, een paar kleine wondjes kon ik dus niet voorkomen. Bij het ontbijt bleek het allemaal te moeite waard. Het was prima te eten.

's Middags gingen we een stam bezoeken die een show voor ons opvoerden. Je zou haast denken dat ze echt nog zo leven, maar het grootste deel is toneel. We werden meegenomen in hun dans wat vooral bestond uit rondjes rennen. Het was haast lachwekkend. Toch geeft het wel een mooi beeld van hoe men vroeger hier leefde.

We hebben nog even genoten van de hangmatten in ons mini-hotelletje en gingen vervolgens na een maaltijd terug naar Iquitos. Daar bekeken we nog even de markt van Belén en het deel dat in de regentijd onder water staat. Het blijkt dan een soort Venetië van Peru te zijn. Nu zag ik niet veel meer dan armoede..

Op woensdag bestond onze ochtend uit het schoonmaken van de begaande grond van de zendingsbasis. Het was een hele klus omdat het nogal smerig was. Maar 's middags werden we beloond met een rondleiding door Iquitos met als gids de dominee. Als iemand je iets kan vertellen over de stad is alles ineens veel interessanter.

Donderdag vertrokken we per vliegtuig via Lima naar Cusco. Toen we daar aankwamen hebben we die dag niet veel meer gedaan dan even ergens eten en souvenirtjes kijken. Ze hebben hier zo ontzettend veel leuke dingen :)

De volgende dag namen we een bus en vervolgens een trein naar een dorpje dat Aguas Calientes heette. Als je in Peru bent en graag tussen de toeristen bent, moet je daar naartoe gaan. Lopend door de straatjes wordt je de hele tijd aangesproken om overgehaald te worden om in dat restaurantje te eten. Voor een paar dagen is dat zo'n ramp nog niet. We waren daar omdat we de volgende dag vroeg naar Machupicchu zouden gaan.

Omdat we vroeg opgestaan waren konden we zonder al te veel toeristen genieten van Machupicchu. De zon kwam net over de bergtoppen heen, en dat zorgde voor een prachtig gezicht. Al snel werd het echter drukker. We hadden een gids die ons verschillende dingen probeerde uit te leggen in het Engels. Mij is het allemaal niet veel duidelijker geworden. Het was moeilijk hem te volgen doordat hij bijvoorbeeld verleden tijd, tegenwoordige tijd en toekomstige tijd voortdurend door elkaar haalde. Het was vooral leuk om daarna lekker zelf rond te lopen. Eenmaal terug in Aguas Calientes hebben we nog even gezellig op een terrasje gezeten voordat onze trein vertrok. De treinreis is echt wel heel chill. Het is echt leuk om door de mooie natuur te rijden, en de Peruaanse muziek met o.a. de quena maakte het helemaal compleet.

Toen we 's avonds met de bus in Cusco aankwamen was het nog maar de vraag waar we die nacht zouden slapen. We hadden al iets geregeld maar dat bleek op het laatste moment toch niet te kunnen. We waren dan ook blij toen het bleek dat we in hetzelfde hostal als de eerste nacht in Cusco terecht konden.

Inmiddels is het zondag, wat we precies gaan doen vandaag weten we nog niet. We zullen wel zien. Even een rustig dagje is ook niet verkeerd ;)

Evert Everts, vader

Wat een reis, het zal onvergetelijk zijn. Mooi om te lezen, dit verslag. Een goede week toegewenst en de groeten aan jullie allen.

Tieke de Wit

Fijn om te horen wat je allemaal meemaakt. leuk om te lezen.
Veel plezier nog!

Opa en Oma Everts

Hoi Gerieke,Wat eng met die slang om je hals en zo knus met het aapje,wat een ervarings. Prachtige foto,s.
We hebben er van genoten.Alle goeds verder met elkaar toegewenst. groetjes van ons uit Stuifzand.

Opa en Oma Benjamins

Hoi Gerieke; Ben niet bang voor de dieren ben niet bang
Mooi e foto,s Je hebt veel gezien wat zul je daar veel mooie herinnering aan over houden
Groeten van Opa enOma Benjamins

Rina

Ha lieverd, we kijken alweer uit naar nieuwe verhalen! En ik denk dat je thuis ook nog heel wat te vertellen hebt! Nou, we zijn er klaar voor om nog veel meer te horen! Geniet van de laatste twee weken!
Liefs, mama