geriekeeverts.reismee.nl

Who is the king of the jungle?

Afgelopen week hebben we weer van alles beleeft. Donderdag hebben we verschillende staatsscholen bezocht met de directeur van Annie Soper. Het waren echt twee heel verschillende scholen. De één leek op wat je zou verwachten bij een staatsschool, maar de ander zag er echt wel goed uit.

Vrijdagmiddag stapten we in een taxi richting Nueva Cajamarca. Daar wachtte Miguel ons op en bracht ons naar de kerk. Daar zouden we overnachten om vervolgens de volgende dag met Miguel het oerwoud in te gaan. We sliepen op de kerkbanken wat me deed denken aan Guatemala :). De volgende dag kwam Miguel ons ophalen en maakten we kennis met zijn zoon Elias die ook mee zou gaan.

Eerst moesten we een stuk met een auto rijden. Dieke en ik mochten samen op een éénpersoonsstoel voorin proppen. Het zat misschien niet heel fijn, maar het uitzicht was wel echt mooi. We kwamen bij een rivier en namen een pondje. Daarna vervolgden de rit met een soort motor-pickup. Het was maar goed dat we niet op de rand zaten want anders waren we in een modderpoel beland. Het was duidelijk dat het geregend had. Toen we in Rafael Bella Honda aankwamen kregen we eerst een ontbijt met rijst, vis en erwten, voordat onze benen ons verder het oerwoud in zouden brengen. De laarzen bleken geen overbodige luxe, het was één grote modderbende. Op een gegeven moment kwamen we bij rijstvelden. Ik wilde de plantjes niet kapot trappen dus probeerde ik er zoveel mogelijk langs te lopen. Dat bleek echter niet goed uit te pakken, want de modder zoog mijn laars de modder in totdat ik nogal vast zat. Het bleek dus dat je juist wel op de plantjes moet staan.. Het was wel lachwekkend. Na een tijdje waren we op het land van Miguel aangekomen. Daar trakteerde zijn vrouw ons op een lekker groot stuk papaja. Ook kregen we een rondleiding over zijn land waar hij hoofdzakelijk koffie verbouwd. Tijdens die rondleiding konden we drie aapjes bewonderen.

Hoewel het begon te regenen gingen we toch maar verder. We kwamen langs verschillende bruggetjes. Eén daarvan was ongeveer 6 meter lang en bestond uit een boomstam waarop je loopt en een boomstam waaraan je je kunt vasthouden. De regen maakte het nog spannender om erover heen te lopen. Echt wel gaaf!

Na een tijdje kwamen we op onze eindbestemming in Nueva Moyobamba, wat echt een klein dorpje is. Nadat we daar bij echt heel vriendelijke mensen hadden gegeten gingen we naar aguas calientes (Een plek met natuurlijk warm water). De volgende dag stonden we vroeg op om weer terug te gaan naar Rafael Bella Honda te gaan. We liepen slechts twee uurtjes, genoten van het uitzicht en gebruikten onze laarzen nog eens goed. Vandaag scheen de zon in tegenstelling tot de dag daarvoor. Het was wel fijn dat we onderweg genoeg bomen tegenkwamen met vreemde maar lekkere vruchten, aangezien we nog niet ontbeten hadden.

Toen we aangekomen waren vroeg Miguel of wij misschien zondagsschool wilden geven aan de kinderen van de kerk. Ja hoor, prima! Maar waar zouden we het eens over hebben? We hadden nog loombandjes mee. Dus besloten we het over Noach te hebben en over de regenboog. De kinderen gingen als verwerking allemaal een armbandje maken met alle kleuren van de regenboog. Toen de preek was afgelopen en we met de kinderen terug in de kerk waren, mochten wij naar voren komen met de kinderen. Ow uh ja, claro. Ik kreeg de microfoon in handen. We hadden niets voorbereid maar aangezien de kinderen ook naar voren kwamen moesten we iets interactiefs doen. Dus heb ik maar wat vragen gesteld aan de kinderen. Ook konden we Miguel blij maken met een armbandje :)

Toen we weer terug waren in Nueva Cajamarca gingen we samen met Elias naar de 'Cuevas de Palestina'. De grotten werden niet vaak bezocht door gringos. En dat kon ook haast niet, want als ik al soms met moeite door bepaalde gangetjes kon komen, dan is de grot echt bestemd voor korte mensen. We zijn er uiteindelijk wel allemaal uitgekomen nadat we gedag gezegd hadden tegen de vleermuizen.

Maandag gingen we naar een middelbare school de 'Union'. Daar ontmoeten wij Richard, die directeur van de school is. We hebben alle klassen even gezien. Ook wel leuk om nu het voortgezet onderwijs te bekijken terwijl je de hele tijd bezig bent in het basisonderwijs. Na schooltijd gingen we naar het huis waar Richard woont en gingen we nog op bezoek bij een project van zijn vrouw. Het is een project voor moeders en kinderen van 8 maanden tot 3 jaar. Toen we daar aankwamen bleek dat men het ook wel op prijs zou stellen als we een activiteit met hen wilden doen. Wat hebben wij en de moeders gelachen met 'hoofd, schouders, knie en teen'.

Afgelopen twee dagen heb ik weer stage gelopen op Annie Soper. Beide dagen liepen niet volgens planning. Zo heb ik een les voorbereidt, maar blijkt daar geen tijd voor te zijn. En een andere keer loopt een vergadering die in de pauze gepland is uit, en kan ik een les geven zonder me te hebben voorbereidt. Ach ja, de competentie flexibiliteit ontwikkel je hier wel ;)

Groetjes!

Rina

Haha die Gerieke van ons! Jij beleeft ook van alles. Grappig die rijstvelden.. daarmee had je nog geen ervaring ????

Opa en 0ma Everts

Hallo Gerieke,interresant, we zijn weer met jou op reis geweest.We zagen je baaieren door de modder.wanneer ik prei uit een natte tuin haalde,was ik mijn laarsen soms ook kwijt.Goed dat je met elkaar bent.Dan help je elkaar weer verder. Zoveel indrukken,en zoveel mensen die jullie begeleiden en verwennen, Geweldig!Allemaal de groeten uit Holland.

Magretha

Hoi Gerieke,
Leuk om op deze manier een deel van je avontuur te kunnen volgen!

Groetjes Magretha Kamstra-Hogeveen

Opa en Oma Benjamins

Hoi Gerieke,
We zijn er weer Voriger week bij Evert en Joanne geweest een mooie week
Jij trekt ook heel het land door veel zien dat is mooi
en veel leren
OpaenOma Benjamins