geriekeeverts.reismee.nl

De laatste week in Moyobamba!

Hola, buenas tardes!

Wij zijn nu op het vliegveld en aangezien hier het internet goed voor elkaar hebben en we toch moeten wachten is het tijd voor een blog.

Vrijdagmiddag vertrokken we na stage naar een stadje Chachapoya. Het was echt wel even overschakelen van stage naar weekend! Na vijf en half uur in de bus gezeten te hebben kwamen we 's avonds in Chachapoyas aan.

De volgende ochtend gingen we eerst ons ontbijt kopen. Het ontbijt bestond uit vers fruit en brood uit de beste bakkerij van Peru. Deze dag hadden we een tour naar Kuelap. We moesten eerst een paar uur met de bus. We stopten regelmatig om even van het uitzicht te genieten. Het is hier echt wel mooi en ook echt anders dan Moyobamba. Er waren geweldige bergen te zien en waar in Moyobamba alles groen is, is hier het grootste deel droog.

In Kuelap waren er ruïnes te zien van de Chachapoyas, een stam die daar leefde 1000 jaar voor de Inca's. De ruïnes hadden op een paar uitzonderingen na allemaal een ronde vorm, wat ik geloof ik niet eerder gezien heb. Het was leuk om daar rond te lopen en de gids wist heel wat te vertellen. De ruïnes waren interessant en de omgeving was prachtig. Verder hebben we vandaag voor het eerst onversierde lama's gezien (De eerste lama die we gezien hadden was in Lima. Hij was versierd en je kon ermee op de foto :P). Ze liepen daar op hun gemak tussen de ruïnes. Het zijn toch wel erg leuke dieren.

De dag daarop gingen we onze benen eens goed gebruiken. Na twee en half uur lopen door de prachtige natuur kwamen we bij de waterval Gocta aan. De waterval was mooi hoor, maar de rit ernaartoe wel net zo mooi! God heeft het prachtig gemaakt! Hoe warm het tijdens het lopen was, zo koud was het bij de waterval. Zwemmen zat er dus niet in. De waterval bestaat uit twee delen. Het eerste deel is 271 meter hoog en het andere deel 500 meter. Het blijkt dat het daarmee de hoogste waterval is die het hele jaar door water heeft. Verder was het vandaag de eerste dag dat we Nederlands konden praten aangezien er ook een groep Belgen op weg waren naar Gocta, het is toch wel apart om zo in je eigen taaltje te praten.

Op maandag gingen we weer terug naar Moyobamba zodat we op dinsdag weer naar stage konden gaan. Het was echt een drukke laatste week op Annie Soper. Naast wat lessen geven hebben we een spelendag georganiseerd voor alle kinderen van het basisonderwijs. Het was een drukke dag voor ons maar de kinderen konden er geen genoeg van krijgen :). Ook de pannenkoeken vielen in de smaak bij de kinderen. De vorige dag zijn Maaike, Dieke en ik druk bezig geweest met bakken. Fijn dat het de moeite waard was.

Donderdag avond ging ik met mijn gastgezin op bezoek naar een paar mensen die wat afgelegen wonen op hun chacra. Het was een boerderijtje met mangobomen, heel veel bananenbomen en een aantal visvijvers. Ook hebben ze veel kippen. Toen we weer weg gingen waren het echter eentje minder dan toen we daar eerst aankwamen. We hebben de kip bereid en heerlijk opgegeten.

Gisteren bestond de ochtend vooral uit het versieren van de school. Om 16:00 zouden de leerlingen namelijk allemaal iets presenteren met hun eigen groep voor de verjaardag van colegio Annie Soper. De leerlingen waren de ochtend vrij en alle leerkrachten staken hun handen uit de mauwen om ballonnen te blazen, heeel veel ballonnen. Eerst wilde het nog best wel vlotten. Maar Peruanen kunnen best sloom zijn. Toen ik thuis kwam werd ik door mijn gastgezin mee uit eten genomen. We liepen naar de markt en midden in de markt waren allemaal tafels met stoelen, het restaurantje waar we gingen eten. Het smaakte goed :) Voordat ik weer naar Annie Soper ging (alle groepen gingen om 16:00 iets presenteren), ging ik samen met Fausty naar de kapper. Toen ik zag hoeveel ze er vanaf knipte schrok ik wel een beetje. Maar uiteindelijk heb ik een knipbeurt gehad voor S./ 5,- (1,25 euro). En ik ben er blij mee.

Eenmaal op Annie Soper hebben we alle groepen zien presenteren, hebben we taart gegeten met de leerlingen en echt afscheid genomen. Ik besefte nog lang niet dat dit de laatste dag in Moyobamba was. Dat kwam pas toen ik die avond mijn koffer pakte. De stage zit erop. Het was leuk en het was leerzaam. Nu is het tijd voor vakantie!

Vandaag zijn we dus op reis gegaan. We hebben net twee uurtjes in een taxi gezeten en zitten nu op het vliegveld van Tarapoto. We vliegen zo naar Iquitos, een stadje dat alleen te bereiken is met vliegtuig of boot. Ik ben benieuwd!

Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer!



Reacties

Reacties

Janine

Wauw Gerieke, wat leuk weer om te lezen en wat een mooie foto's! Goede reis, een heel veel plezier tijdens je vakantie gewenst!

Liefs Janine

Hoi Gerieke,Opa en oma Everts

Wat een belevenissen,de leerlingen zullen het niet snel vergeten.We wensen jullie verder ook alle goeds toe.
dat jullie er samen later er goed op mogen terug zien.
Lieve groeten van ons.

Marieke

Wouw Geriek,
Geniet van je verdiende vakantie! En tot snel weer in NL!

Oom Roelof

Mooie stukjes, hoor!
Leuk om van alles te beleven

vader en moeder van Dieke

Niet te geloven wat jullie allemaal meemaken!
Geniet lekker van jullie rondreis!
Groeten uit een grijs Nederland.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!