geriekeeverts.reismee.nl

Hormigas, hormigas!!

Waarom zou je bananen alleen als fruit opeten? Hup, de schil eraf en hap hap, weg.. Ach joh, als je wat creatiever bent zijn er toch veel meer manieren? Zo kun je ze bakken, koken, barbecueën, platpersen en frituren of eerst in stukjes hakken en vervolgens bakken. Het één is wat lekkerder dan het ander, maar ook gekookte banaan is best te eten, het zal alleen mijn favoriet nooit worden ;). Het eten is hier toch wat anders dan in Lima. Bananen, rijst, kip en maïs in overvloed!

Vrijdag begon het een beetje te onweren. De manier waarop de kinderen reageerden had ik niet verwacht 'hormiga, hormiga!!' riepen ze met blijde stemmen. Het blijkt dat als het onweert de mieren uit de grond kruipen. De mensen gaan die dan vervolgens opzoeken en heerlijk bakken. Het is een andere manier om iets soortgelijks als popcorn te eten, haha. Vrijdag heb ik de les gegeven waarbij de kinderen allemaal een bordje in blauwe tinten schilderen. Het was een mooi resultaat, en een prima middel om de beetje saaie klaslokaal op te pimpen. Na schooltijd werd ik door Karina en John opgehaald met de motokar om naar de verjaardag van hun neef te gaan. Daar at ik het middageten. De rest had al gegeten, maar men hield mij graag gezelschap. Daar zit je dan, aan het hoofd van de tafel met een bord vol eten, en met mensen om je heen die je voor de helft niet kent. Het was een beetje onhandig, vooral omdat het bestek niet deugde. Het was slap bestek, en de kip was moeilijk te snijden.. Maar verder was het een leuke verjaardagsvisite.

's Avonds was er een gezamenlijke kerkdienst in een andere kerk. Het was een klein kerkje waar iedereen hartelijk ontvangen werd door o.a. een enthousiaste dominee. Men heeft hier echt een leuke manier om mensen in de kerk te begroeten. De gemeenteleden steken dan de hand omhoog, met een Bijbel in de hand en beginnen daarmee te zwaaien. Een mooi gezicht :)

Op zaterdag gingen wij met Ruben, Malou en hun zoon Diego (mensen bij wie Kimko woont) bootje varen over de rivier Alto Mayo. Het was echt wel relaxed. Na het varen gingen we een eind lopen en zo Moyobamba verder verkennen. Vervolgens gingen we naar een touristisch plekje met zwembaden, vijvers en een restaurant waar ze wisten hoe je eten moet koken. Het was heerlijk!

Zondag werd ik door een oud vrouwtje van de kerk verrast toen ze blijkbaar mijn naam nog kende! Ze hoefde er niet eens over na te denken. Best knap van haar. Verder heb ik zondag nog meer familie leden ontmoet die nu ook direct weten dat ik echt niet kan volleyballen. Ik stond dan wel in het veld, maar af en toe kwam ik echt niet verder dan een beetje met mijn armen zwaaien :P.

Inmiddels heb ik ook mijn eerste taalles gegeven! Ik had nooit verwacht dat ik een Spaanse taalles zou geven aan Spaanstalige kinderen, die dus echt stukken beter Spaans kunnen dan ik. Toch leuk als je ontdekt dat je ze toch nog iets kunt leren. 's Middags gaven we naar schooltijd een presentatie aan de leerkrachten over samenwerkend leren. Zij zijn hier heel leergierig wat betreft de Nederlandse manieren van lesgeven. Echt wel leuk om te merken dat ze enthousiast worden en echt plannen hebben om dingen in hun lessen toe te passen.

Vanaf 20:00 zou er de hele nacht radio gemaakt worden tot 6:00 de volgende dag. Dit om te bidden voor Moyobamba. Wij werden door de dominee uitgenodigd om ook te komen, en werden overgehaald om een liedje te zingen in het Nederlands. Dat hebben we dus maar gedaan. Dus dat kunnen we ook weer afstrepen van onze to-do list ;)

De volgende dag was er geen school. Wij besloten daar goed gebruik van te maken en gingen naar Tio Yaku. Het is een riviertje met watervalletjes en alles. Het water was dan ook echt heeel koud. Toen ze zon later begon te schijnen was dat echter heel fijn. Het zag er mooi uit allemaal. Af en toe leek het net een vlindertuin. Je had ze daar in alle vormen en maten.



Tot de volgende keer!









Reacties

Reacties

tu papá

Leuk dat je ons weer even bijgepraat hebt. Wil je de groeten van ons doen aan je gastgezin? Een mooie week toegewenst.

Janine

Hoi Gerieke!

Wat een leuk verhaal weer! Het klinkt ook als een mooie omgeving! Geniet ervan!

Liefs Janine

Opa en Oma Benjamins

Hoi Gerieke
Weer een mooi verhaal, mieren eten Spaans lesgeven
bananen in wat voor te eten recepten nuttegen
uitstapjes ezv. geniet ervan
Liefs Opa en Oma Benjamins

Opa en oma Everts.

Hoi Gerieke, dat de kinderen niet bang werden voor het onweer,maar blij voor de mieren,prachtig.Mieren zijn heel gezond,wordt beweert.Wie weet waar we ons nogeens mee voeden.
groetjes van ons voor jullie met elkaar.

Fam. de Wit

Hallo Gerieke,
Vandaag pas gehoord dat je reisblog hebt. Ik heb nu alle verhalen in een keer gelezen. Wat is het leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Zijn er ook nog overeenkomsten met Guatemala? Heel veel plezier toegewenst en we houden je reisblog in de gaten

Joanne

Ha lieve Geriek,
Wat leuk om je verhalen te lezen :) Zo te lezen vermaak je je daar prima! (Heb je zelf ook lekker genoten van de 'mierenpopcorn'?
Geniet er nog maar fijn van daar!

xxx

Gerieke

Er zijn zeker overeenkomsten met Guatemala. Alleen is het hier nog groener, lopen de mensen niet in klederdracht en heb ik het gevoel dat het hier veiliger is.

De mieren zijn echt wel heel lekker eigenlijk :) Het is weer eens wat anders ;)

Groetjes!

Rina

Ha die Gerieke,
volgens mij waren jij en papa ook de enigen die smikkelden in de gepofte mieren die Marcella eens meenam.. ;)
Knuffel X

Gerieke

Haha, het klopt dus wel dat ik ze al eerder gegeten had :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!