geriekeeverts.reismee.nl

Muziek en bomen planten met San Andres

We zijn alweer een week verder, de tijd gaat echt super snel. Dat is natuurlijk een goed teken ;)

Vorige week donderdag kregen wij tijdens de asamblea een voorproefje van de voorstelling die de volgende dag zou plaatsvinden. Het koor van San Andres zou vrijdag namelijk een optreden geven op het Newton college. Er zijn verschillende scholen die zo'n optreden geven, en donderdag beloofde het al een mooie avond te worden.

Deze dag deed ik ook een paar samenwerkingsoefeningen met de leerlingen. Dat is dus echt iets wat ze nog niet kunnen. Samenwerken past niet helemaal in hun onderwijs. 's Middags gingen wij met ons vieren naar een eetfestival genaamd Mistura. Op het grote terrein was zo ongeveer van alles aan eten te vinden. Zo hebben we Cuy gegeten, wat een mooi gezicht op het bordje was. In Nederland zou men er niet aan denken om het huisdier dat de naam 'cavia' draagt op te snoepen. Nu viel de smaak wel een beetje tegen.

Vrijdagmiddag was dan eindelijk het moment dat we met de bus gevuld met docenten en leerlingen van alle leeftijden de bus in stapten op weg naar het Newton college. Het was zo ontzettend gaaf om de groep te horen zingen! Echt super knap van de leerlingen maar ook de muziekleraren hier op school. Na afloop gingen we naar de leerlingen, en ik kan wel zeggen dat ik enorm trots op de kinderen uit mijn klas was. Als ik er nu aan terugdenk kan ik er nog steeds van genieten :)

Toen ik de volgende morgen wakker werd scheen de zon! Dat is helaas best bijzonder in Lima. Wat dat betreft kijk ik uit naar Moyobamba waar de temperaturen een stuk aangenamer blijken te zijn. Toch heb ik het hier op stage enorm naar mijn zin. Het is heel gezellig met de leerkrachten en de leerlingen.

Op zaterdag zijn we vooral bezig geweest voor school en 's middags nog even naar het strand gegaan waar de golven iets hoger waren dan verwacht. Het zorgde ervoor dat enkelen van ons met natte kleren naar huis gingen :)

De zondag was een echte rustdag, heerlijk! het zorgde ervoor dat ik weer uitgerust op stage kon komen de volgende dag. Op stage was het rustig. Er waren vooral veel lessen die door andere leerkrachten gegeven werden. 's Middags gingen we langs verschillende reisbureaus om op zoek te gaan naar een bus die naar Moyobamba gaat. Het moment dat we weg gaan komt toch wel steeds dichterbij (ja, duhh). Uiteindelijk hadden we wel duidelijk voor ogen waar we het best onze buskaartjes moesten kopen.

Gisteren hadden we het voorrecht om mee te mogen met een groep van het voortgezet onderwijs van San Andres. De groep gaat vier keer paar jaar naar een arm dorpje dat op een aftstand van anderhalf uur rijden ligt, om daar een schooltje te helpen. De plek wordt ook wel ‘bosque de piedras’ genoemd (bos van stenen). Naar anderhalf uur rijden kwamen we inderdaad bij wat huizen en een houten schooltje uit. We werden er hartelijk ontvangen. Een paar meiden gingen met een paar leerlingen armbandjes van loom maken die ze vervolgens kunnen verkopen. Het doel is dat deze leerlingen leren geld te verdienen, en San Andres helpt ze hiermee op weg. Elke keer hebben zij weer nieuwe projectjes bedacht. Die dag stonden er ook een heel aantal boompjes op ons te wachten. We gingen in groepjes op weg. Al snel bleek dat bosque de piedra niet voor niets bosque de piedras wordt genoemd, maar dat de grond grotendeels inderdaad uit steen bestaat. De temperatuur was echt genieten, het aantal graden Celsius was sowieso een stuk hoger. De zand die met elk zuchtje wind omhoog dwarrelde was wat minder fijn ;) Toch was het een bijzondere ervaring om met zo’n groep een armoedig schooltje te helpen. Ik hoop dat ze genoeg water kunnen geven aan de boompjes anders zullen ze het niet heel lang staande houden denk ik..

Vandaag was een hele gewone dag met stage. Wat gesprekken over het onderwijs hier en verder niet zo veel bijzonders. Opzich wel prima na een dagje als gisteren ;)

Al met al was het echt een hele toffe week met mistura, muziekvoorstelling, strand en Bosque de piedras!

Nog anderhalve week te gaan in Lima, ik ga het hier toch wel missen denk ik zo..

Jullie ook nog een fijne rest-van-de-week gewenst!



Reacties

Reacties

Opa en Oma Benjamins

Fijn dat je zo geniet op je stage
om trots te zijn wat je leerlingen les mag geven
en indrukken te doen van het land
gangs anders dan Nederland

groeten opa en oma

opa en oma Everts.

Hallo Gerieke,we hebben je brief gelezen.Gezellig,we genieten daarvan,vooral dat je het zo naar je zin hebt.Wat kinderen meemaken in hun jeugd wordt niet zo gauw vergeten.Dat je wat voor ze mag betekenen.Alle goeds verder toegewenst en groeten van de Secteweg.

Gerieke

Hallo opa's en oma's,

Bedankt voor jullie reactie :) leuk dat jullie mijn blogs lezen!

Groetjes!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!