geriekeeverts.reismee.nl

Ja, zo kan het ook..

De wekker ging al vroeg maandag. Onze eerste stagedag was aangebroken. Het was best spannend. Het bleek dat ik de eerste week elke dag in een andere klas ging kijken en observeren om vervolgens een klas uit te kiezen. Zo krijg ik dus de mogelijkheid bijna alle derde en vierde klassers (groep 5 en 6) te leren kennen. Al snel bleek dat het een heel andere schooldag zou worden dan een school op een basisschool in Nederland. Nadat de kinderen allemaal met hun trolley volgeladen met boeken de veel te kleine klas in kwamen, begon de taalles. Tja.. het was nogal chaotisch. Ik denk dat het een hele uitdaging gaat worden een ordelijke les te gaan geven.

Na de taalles gingen de kinderen vanaf de tweede klas van het basisonderwijs naar de asamblea, wat wel echt gaaf is. Men zingt een tweetal christelijke liederen en luistert naar het Bijbelverhaal. Dit doen ze elke dag, alleen zingen ze op maandag ook het volkslied. Je verwacht dan dat het daarbij blijft, maar nee hoor.. De Nederlandse vrienden moeten natuurlijk ook nog even voorgesteld worden. En nadat we op het podium stonden kreeg ik de microfoon in mijn handen gedrukt, uh ja.. Bedankt! Nou jongens en meisjes, het is leuk om hier te zijn!

Na de dagopening had mijn klas kunstles. Lopend naar het lokaal geloofde ik dat het echt een leuke les zou worden, er hingen allemaal hele leuke unieke werkjes. Een beetje jammer dat het uiteindelijk echt een namaak-werkje werd. Er waren twee kunstdocenten, de oudere vertelde me dat hij het voorrecht heeft gehad om op Schiphol geweest te zijn, en hij kon verschillende Nederlandse kunstenaars opnoemen.

's Middags hadden de kinderen op het eind een vak naar eigen keuze. Zo zijn er judo-, ballet-, breilessen en nog veel meer. Echt wel gaaf om te zien hoe ze dat op deze school doen.

Op dinsdag had ik niet direct zin in stage. Omringd te worden door kinderen die geen moment stil kunnen zitten en luisteren was niet direct waar ik zin in had. Maar ik wist niet dat ik die dag zou merken dat het ook anders kon. De klas waar ik die dag was had eerst Engels. Echt wel gaaf hoe ze hier in drie niveau groepen werken. Tijdens de Engelse les zag ik voor het eerst de kinderen rustig werken, en dat ging prima! De kinderen zijn trouwens ook echt wel goed in Engels!

De leerkracht van deze groep kon echt lesgeven!

Later in de middag hadden we nog les op San Marcos. De bussen reden anders dan normaal, en aangezien het normaal al amper mogelijk zou zijn om op tijd op San Marcos te zijn na stage, was het nu al helemaal onmogelijk. We kwamen dan ook dik te laat aan. We liepen gauw naar binnen en gaan zitten. Maar toen werd ik ineens gewenkt door een groepsgenoot die me vervolgens vertelde dat mevrouw zei dat ik wel kon gaan presenteren. Wat? Dat meen je niet! Ik snapte amper waar de literatuur over ging. Als ze me het de vorige les gevraagd hadden, had ik me tenminste kunnen voorbereiden. Maargoed, uiteindelijk lukte het wel.

Vandaag was alweer de derde stagedag. En weer ging ik in een andere klas kijken. Het verbaasde me de leerkracht te zien rondlopen met een microfoon (ook dit was een redelijk klein lokaal). Het was een beetje een onnozel gezicht. Aan het eind van de middag hadden Maaike, Kimko, Dieke en ik een afspraak met een leraar van het voortgezet onderwijs, hij vertelde ons over de geschiedenis van San Andres en hoe hij samen met de leerlingen iets voor de minder bevoorrechte bevolking in Lima wilde betekenen. Echt wel gaaf om te horen wat voor werk zij doen in ziekenhuizen, bij ouderen en in sloppenwijken. Aan het eind van de middag hadden we kinderen weer het vak dat zij gekozen hadden. Ik woonde een deel van een balletles bij, echt wel heel grappig om te zien. De meisjes vonden het ook geweldig dat ''miss Djerika'' mee deed :)

Als ik terugkijk naar de afgelopen stagedagen denk ik dat bepaalde dingen echt veel beter kunnen, maar dat wij ook bepaalde dingen van hen kunnen leren.

Reacties

Reacties

Evert Everts

Goeie stage, als ik dit zo lees. Dank je voor het verslag. Groeten uit Schalkhaar.

OMA&OPA

Fijn om deze morgen even je brief te lezen wat beleven jullie veel heel veel sterkte en plezier gr.van de Secteweg

Gesine

Leuk om je verhalen te lezen! Laat me raden, jij kiest voor de drukke klas ;).
Succes en geniet ervan!

Gerieke

Haha, ik denk dat ik deze keer voor de iets rustigere klas ga. Dan heb je tenminste één moment van de dag een beetje rust ;) Wat in Nederland druk is, is hier normaal of rustig. Echt wel even wennen! Maar het wordt met de dag leuker :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!