geriekeeverts.reismee.nl

Eerste dagen in Lima

De eerste dagen in Peru zitten erop.

Zaterdag was het zover, ik besefte het nog niet helemaal, maar vandaag nog zouden we uit het vliegtuig stappen in Lima. Toen we boven Peru vlogen kwamen er allemaal bergen in zicht. Ook konden we goed de amazone zien. Het was echt een mooi gezicht. Aangekomen in Lima gingen we op zoek naar Anamaria die ons zou ophalen, maar we konden haar niet vinden. Na haar even gebeld te hebben bleek dat zij nog in de auto was. Toen ze er aankwam was het een super vrolijke vrouw die ons begroette met een vel papier waar onze namen op stonden. Onderweg naar huis reden we nog even langs San Marcos waar we lessen zouden gaan volgen, zij is daar docent. Daarna gingen we naar haar huis waar Dieke en ik zouden wonen voor vijf weken. Het huis is echt wel luxer dan ik had verwacht.

De volgende dag ontbeten we met tamal, een sinaasappel en brood met avocado. Dat was echt wel een prima ontbijt :) Daarna gingen we naar de kerk, waarvoor we eerst een half uur moesten rijden. De dienst was wel redelijk goed te volgen. Op de terugweg pasten we niet meer in de auto, niet omdat we teveel gegeten hadden (wat hier nogal belangrijk is), maar omdat we met een persoon meer in de auto moesten. Daarom gingen Dieke en ik in de kattenbak en konden we vanaf daar heel goed de stad bekijken. Na het eten liet Anamaria ons vruchten proeven die wij in Nederland niet hebben. Er zijn hier echt zoveel vruchten met allemaal heel verschillende smaken!

Daniel, de zoon van Anamaria ging na het eten met een vriendengroep voetballen. Kimko ging met hem mee en ook wij zouden daar naartoe gaan maar eerst moest de afwas gebeuren. Anamaria liet ons verschillende salsa danspasjes zien toen ze salsamuziek op de radio hoorde. Het was grappig om haar zo dansend de afwas te zien doen. We namen de microbus om naar de voetbal te gaan. We kwamen op een groot terrein waar je kunt zwemmen, hardlopen, cricket spelen, voetballen, baseballen, dansles kunt krijgen etc. Het was echt een groot terrein!

Maandag gingen Dieke en ik eerst langs Maaike (2 minuutjes lopen) om vervolgens met ons drietjes Kimko op te halen om daarna samen de wijken wat beter te verkennen. Het is toch zeker 20 minuten lopen om daar te komen. We werden afgezet bij het museum, die achteraf op maandagen dicht bleek te zijn. Toen zijn we maar terug gaan lopen en zijn we naar de markt gegaan. Daarna hadden we best wel trek dus gingen we eten bij een restaurantje dat Cajamarquino heet. Het eten was heerlijk en het was echt een beetje vakantiegevoel.

Na het eten gingen we opzoek naar Plaza San José, maar konden het parkje niet vinden. Toen bedachten we dat we wel een kerk konden gaan bekijken, dus volgden we de kerktoren. Daar aangekomen bleek ook de kerk dicht te zijn. Ook ontdekten we dat Plaza San José er precies voor lag. 's Avonds gingen Dieke en ik met Maaike en Lety naar de supermarkt om inkopen te doen. Het hele gangpad voor rijst was wel typisch, er is tot nu toe geen dag voorbij gegaan dat we geen rijst gegeten hebben. Ook aan groeten en fruit is hier een overvloed in de winkel.

Op dinsdag probeerden we nog een keer het museum, en deze keer was hij niet gesloten. Op het eerste gezicht was het een klein museum wat niet bijster interessant zou zijn. Maar het bleek een geweldig groot museum te zijn wat uit drie delen bleek te bestaan. Eerst ging het over de Inca’s en de stammen voor de Inca’s, daarna over de Spanjaarden en tenslotte kon je door een huis lopen met het interieur van vroeger. Er waren veel dorpjes en veldslagen nagebouwd en het zag er echt wel tof uit. Mocht je nog een keer in Lima komen dan is het de moeite waard het te bezoeken (Museo National de Arqueologia, Antropologia e Historia de Perú).

's Middags was het moment aangebroken dat we voor het eerst naar de universiteit zouden gaan om colleges te volgen. Tijdens het college werd vertelt dat we in groepjes zouden gaan werken, dat was even slikken, vooral omdat die studenten zo gigantisch snel praten! Maar al met al was het een leuke college.

Tot de volgende keer! Saludos!

André

Hoi Gerieke, leuk om te lezen. Zo te zien heb je een goede start gehad en zit je in een aardige buurt, zijn ook wel andere. Geniet ervan en succes!

Marinka

Leukleuk! Ben benieuwd naar de rest :)

Inge

Leuk om te lezen Gerieke! Fijn dat je goed bent aangekomen. Ik begrijp dat jullie niet alle 4 in hetzelfde huis zitten? Geniet van de rijst en de vele soorten vruchten!!!

edwinria@kpnplanet.nl

Hallo Gerieke,
Je verhaal is één en al positief, dus zo te lezen een goede start; veel plezier én leerplezier.

Marieke

Ha Gerieke,
Tof zeg! Veel succes en lekker genieten daar! Volgens mij komt dat helemaal goed. Liefs

Henrike

Leuk om te lezen ben benieuwd naar t vervolg